concert1

آموزشگاه موسیقی خورشید در تابستان 1389 با هدف تشکیل گروه های موسیقی و معرفی سازهای بادی تأسیس شد.

این آموزشگاه برای رسیدن به هدف فوق از مدرسین فارغ التحصیل موسیقی و اساتید برجسته بهره مند است. همچنین در این راستا سعی شده است که در این مرکز از کلاس های متنوع در امر آموزش سازهای مختلف استفاده گردد.

در این آموزشگاه برای بهبود و ارتقا سطح کیفی آموزش و تربیت نوازندگان آشنا با اصول صحیح، مستر کلاس هایی با همکاری مدرسین مجرب موسیقی و بعضا فارغ التحصیلان موسیقی خارج از کشور برگزار می گردد... آشنایی بیشتر

دوره های مهارت آموزی دیپلم موسیقی

دوره-های-آموزشی1-    آموزش نوازندگی سازهای جهانی و ایرانی و آموزش آواز 2-    آموزش تئوری...
استاد-3گیتار: آقای درانی، آقای ابو، خانم چهار جوی پیانو: آقای مهایی، آقای عرفانیان، خان صادقی، خانم...

سازشناسی سمفونیک

فلوت (flute)

فلوت (flute)

فلوت از جمله سازهای بادی است که معمولاً از جنس چوب یا فلز سفید ساخته می شود. این ساز از گروه سازهای بادی بدون زبانه است که تولید صوت در...

ساکسوفون (Saxophone)

ساکسوفون (Saxophone)

ساکسوفون در حدود سال 1840 میلادی توسط "آدلف ساکسن" بلژیکی که سازنده لوازم موسیقی و در پاریس مشغول به کار بود، اختراع شد. خانواده ساکسوفون در اصل شامل 14 عضو...

ترمپت (Trumpets)

ترمپت (Trumpets)

پرکاربردترین نوع این ساز در ارکستر سمفونیک ترمپت sib است که پرتحرک ترین ساز خانواده ی بادی های برنجی نیز هست و صدای آن نسبت به دیگر سازه های خانواده...

ارگ (Pipe Organ)

ارگ (Pipe Organ)

این ساز قدیمی بزرگترین ساز گروه خود می باشد که وسعت صوتی آن در بزرگترین نوع خود به اندازه ی وسعت صوتی تمام ارکستر می باشد. هر چه اندازه این...

ویولن (Violin)

ویولن (Violin)

ویولن احتمالاً شناخته ترین ساز در بین تمام سازهای ارکستر غرب می باشد. خانواده سازهای زهی شامل: ویولن، ویولا، ویولنسل و کنترباس (دوبل باس) می باشند. ویولن در حدود سال...

ویولنسل (Violoncellos)

ویولنسل (Violoncellos)

ویولنسل که به زبان ساده و عامیانه Cello نامیده می شود، عضو باس خانواده ویولن می باشد، و با آرشه ای کوچکتر و باریک تر از آرشه ویولن نواخته می...

گیتار (Guitar)

گیتار (Guitar)

گیتار از جمله سازهایی است که به ندرت و تنها در موارد خاص در ارکستر مورد استفاده قرار می گیرد. دسته این ساز دارای پرده بندی است و پرده های...

پیانو (Modern Piano)

پیانو (Modern Piano)

پیانو از جمله سازهایی است که نه تنها از اهمیت استفاده از آن طی قرون متمادی چه به عنوان ساز سولو و چه به عنوان ساز همراهی کننده، کاسته نشده...

سازشناسی ایرانی

تار

تار

تار، از سازهای زهی مضرابی (زخمه ای) مقید است که در ساخت آن از چوب، پوست، استخوان، زه (روده تابیده چهارپایان) و فلز استفاده می شود و طول کلی آن...

سه تار

سه تار

سه تار، از سازهای زهی مضرابی (زخمه ای) مقید است که در ساخت آن از چوب، فلز و زه یا نخ نایلون استفاده می شود. سه تار را از خانواده...

سنتور

سنتور

سنتور، سازی است به شکل ذوزنقه ی متساوی الساقین و از سازهای زهی مضرابی (زخمه ای) مطلق است که در ساخت آن چوب و فلز به کار می روند. این...

کمانچه

کمانچه

کمانچه از سازهای زهی آرشه ای مقید است که در ساخت آن، چوب، پوست، استخوان و فلز به کار رفته اند. طول کمانچه از پایه ی فلزی تا صراحی (قسمت...

تمبک

تمبک

تمبک از سازهای کوبه ای است و اصطلاحا به آن ضرب هم گفته می شود. این ساز از چوب درخت گردو، افرا یا توت به صورت یک تکه، در دو...

دف، دایره، دایره زنگی

دف، دایره، دایره زنگی

دف از سازهای کوبه ای است که در ساخت آن از چوب، پوست و فلز استفاده می شود. کمانه یا بدنه این ساز دایره ای شکل و قطر دهانه ی...


کمانه: طوقه ی چوبی دور دف را کمانه می گویند و ضخامت آن از طرف دهانه ی پوست دار حدود 2 تا 3 میلی متر و از طرف دهانه ی باز حدود یک و نیم سانتی متر، و عرض آن حدود 6 سانتی متر است. کمانه به دو صورت ساخته می شود:
1) کمانه ی «یک کمه» از چوبی به ضخامت 5/1 سانتی متر تهیه می شود. دو سر چوب را طوری به یکدیگر متصل می کنند که به شکل دایره در می آید و از نظر وزن نسبت به انواع دیگر سبک تر است.
2) کمانه ی «دو کمه» از دو چوب به ضخامت های حدود نیم و عرض 6 سانتی متر که بر روی یکدیگر پرس شده اند ساخته می شود. این نوع کمانه از نظر وزن سنگین تر از انواع دیگر و در مقابل فشار کشش پوست مقاوم تر است و تاب بر نمی دارد.
شستی: روی کمانه از طرف دهانه باز، فرو رفتگی ایجاد می کنند که محل استقرار انگشت شست دست چپ است و در ثابت نگه داشتن دف بر روی دست مؤثر است.
پوست: برای دف از پوست کهنه گوسفند، بز یا آهو که ضخامت آن در تمام نقاط یکسان است استفاده می شود. انواع پوست های پلاستیکی هم اخیراً معمول شده اند که در مقایل رطوبت و حرارت مقاوم تر هستند و صدا دهی آن ها شفاف تر و قوی تر است و نوع غیر سنتی صدای دف را ارائه می دهند.

دف

حلقه ها: در جدار داخلی کمانه قلاب های کوچکی به فاصله یک سانتی متر از یکدیگر و فاصله ی 3 سانتی متر از پوست نصب شده اند که به هر یک از آن ها حلقه هایی فلزی در دسته های چهارتایی آویخته شده اند و با حرکت دادن دف در جهت های مختلف، حلقه ها به پوست می خورند یا با نوعی حرکت دیگر، خود حلقه ها به صدا در می آیند.
گل میخ: برای محکم کردن پوست دف بر روی کمانه، پوست را در جدار بیرونی کمانه با میخ های سرتخت (شبیه پونز) مهار می کنند که به آنها «گل میخ» می گویند. در ساخت بعضی دف ها پوست را با چسب یا سریش روی جدار بیرونی کمانه می چسبانند.
انواع هم خانواده های دف:
1. دایره: نوع کوچک تر و مجلسی دف را با همان ویژگی های ساخت و پوست و حلقه، دایره می گویند. قطر دهانه دایره حدود 35 سانتی متر است. دایره، در واقع، نوع بزمی در مقابل نوع آیینی دف است.
2. دایره زنگی: این ساز از کمانه ی چوبی دایره ای شکلی به قطر تقریبی 25 سانتی متر و عرض تقریبی 5 سانتی متر تشکیل شده و بر یک طرف دهانه ی آن پوست چهارپایان یا نوعی پوست پلاستیکی کشیده شده است. در بعضی مواقع هر دو دهانه دایره زنگی باز و بدون پوست هستند. در طول جدار کمانه و در فواصل نزدیک، شکاف هایی ایجاد شده اند و در داخل آن ها سنج های مضاعف کوچکی نصب شده اند که با میله ای باریک و فلزی که از سوراخ میان سنج ها عبور می کند به طرفین شکاف ها متصل هستند. صدای دایره زنگی از ضربه ای که با دست راست بر پوست وارد می شود و نیز از برخورد سنج ها با یکدیگر حاصل می شود. با تکان دادن این ساز نیز در مواقع معین می توان از صدای برخورد سنج ها استفاده کرد.

 

dayereh zangi

© 2016 آموزشگاه موسیقی خورشید. تمامی حقوق محفوظ است

Search