کامبیز روشن روان KAMBIZ ROSHANRAVAN (1949)

kambiz rashanravan متولد 1328 در تهران. موسیقی را در هنرستان موسیقی ملی با دو ساز تخصصی فلوت (نزد منوچهر منشی زاده) و سنتور (نزد ارفع اطرایی) آغاز کرد و از تعالیم حسین تهرانی، حسین دهلوی، مصطفی پورتراب، محمد اسماعیلی و... نیز بهره مند شد. پس از دریافت دیپلم فلوت و سنتور در سال 1346، به گروه موسیقی دانشکدۀ هنرهای زیبا دانشگاه تهران (رشته آهنگسازی) راه یافت. از استادان این دورۀ تحصیلی او می توان به امانوئل ملیک اصلانیان، توماس کریستین داوید، علیرضا مشایخی، محمد تقی مسعودیه و مهدی برکشلی اشاره کرد.
روشن روان در سال 1354 رهسپار آمریکا شد  و در دانشگاه جنوب کالیفرنیا U.S.C تحصیل و مطالعه در آهنگسازی را ادامه داد و با کسب مدرک فوق لیسانس آهنگسازی، در سال 1358 به ایران بازگشت.
کامبیز روشن روان از سالهای پایانی تحصیل در هنرستان و دوران دانشکده، برنامه های گوناگونی نظیر رسیتال های فلوت، کنسرت های کوارتت ضربی و ... را به اجرا در آورد و در کنار آن، نوازندگی در ارکستر صبا، ارکستر مجلسی رادیو و تلویزیون ملی ایران، ارکستر انجمن ژونس موزیکال، ساخت موسیقی برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان... همچنین تدریس در هنرستان موسیقی ملی، گروه موسیقی دانشکده هنرهای زیبا، دانشسرای هنر، و پس از انقلاب (1357) در هنرستان های پسران و دختران، دانشکده موسیقی، دانشکده صدا و سیما و....
آثار روشن روان تماماً ملهم از موسیقی ملی و محلی ایران است. او می کوشد با بهره گیری از سازها، موسیقی ایرانی، تکنیک های آهنگسازی و سازهای جهانی تحولی در موسیقی ارکسترال ایران پدید آورد (بروشور کاست ساقی نامه اثر کامبیز روشن روان). وی اظهار می دارد "موسیقی سرزمین ما به کمک تکنیک های بسیار پیشرفتۀ آهنگسازی معاصر جهان می تواند نتایج مثبتی به بار آورد. محور کار می تواند موسیقی ایرانی باشد (با تمام ویژگی های خودش و آن بداهه نوازی های عرفانی که در موسیقی ایرانی وجود دارد و نیز گوشه ها و سازهای گوناگون) بعلاوۀ تکنیک های متداول و پیچیدۀ موسیقی امروز جهان. من در کارهایم این ترکیب را رعایت نموده ام و از ترکیب این دو، چیزی به وجود آمده که به نظر می رسد بتواند راهگشای حرکت های بسیار خوب در موسیقی ایران باشد، چرا که بسیاری از این تکنیک ها کاربرد خوبی در موسیقی ایران دارند و اصلاً در برخی موارد، موسیقی ما به آن تکنیک های آهنگسازی نزدیک می باشد. به هرحال دیده می شود آثاری که با این تلفیق نوشته شده است، هم در میان ایرانیان مجذوب کننده است و هم می تواند میان کسانی که هیچ نوع آشنایی و شناختی با موسیقی این سرزمین ندارند جا باز کند و به راحتی مطرح شود. این شیوه در مورد آثاری که خوب نوشته شده اند، موفقیت آمیز بوده است (منبع: تقویت مفهوم فیلم در موسیقی/ فصلنامه سینمایی فارابی، تابستان 1372). موسیقی سنتی و محلی هر دو برای این منظور مناسبند و بهره گیری از آنها بنا به نظر آهنگساز و نوع موسیقی مورد نظر تعیین می شود. نتیجۀ حاصل از تلفیق سازهای ایرانی و جهانی نیز بسته به آن است که کدام آهنگساز با چه پشتوانۀ علمی و فرهنگی در این کار زمینه کند." (منبع: موسیقی دانان ایرانی، تألیف: پژمان اکبرزاده، انتشارات نوید شیراز، 1380).
آثار:
-    برای ارکستر سمفونیک: جمعه خونین، سمفونی فلک الافلاک، خنیاگران خون...
-    موسیقی مجلسی: دوئت برای فلوت و سنتور، مینیاتورها (برای هفت تمبک)، پرلود و روندو برای فلوت و پیانو، تریوبادی،...
-    موسیقی کودک: پسرک چشم آبی، بچه های محله شادی، صدای شاعر،...
-    موسیقی آموزشی: ده صفحه گرامافون با عنوان "دستگاه های موسیقی ایران"، شامل همایون، شور، ابوعطا، افشاری، چهارگاه، دشتی، ماهور، بیات ترک، اصفهان، سه گاه، راست پنجگاه و مرکب نوازی، با ذکر نام دستگاه، نغمه و گوشه و قطعات آواز با صدای محمدرضا شجریان، همراه با توضیح به زبانهای پارسی و انگلیسی که در سال 1354 به وسیلۀ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد- کاست "آشنایی با سازهای سنتی"- کتاب و جزواتی دربارۀ ارکستراسیون موسیقی ایرانی...
-    موسیقی فیلم: مسافر (کارگردان: عباس کیارستمی)، پرنده کوچک خوشبختی (کارگردان: رسول صدرعاملی)، جاده های سرد (کارگردان: مسعود جعفری جوزجانی)، روزهای خوب زندگی (کارگردان: مهدی صباغ زاده)، سریال امیرکبیر (کارگردان: سعید نیکپور)...
-    آثاری برای آواز، ارکستر و... که به صورت نوار و  CDانتشار یافته است: یادگار دوست (روی سروده های مولوی، با صدای شهرام ناظری)، نهانخانۀ دل (روی سروده های مولوی و طبیب اصفهانی، با صدای بیژن بیژنی)، ساقی نامه (روی سروده های حافظ و رضی الدین آرتیمانی، با صدای شهرام ناظری)، آینه در آینه (روی سروده های باباطاهر، مولوی، هوشنگ ابتهاج، با صدای بیژن بیژنی)، سیب سرخ خورشید (روی سروده های مولوی، سهراب سپهری، فریدون مشیری، با صدای بیژن بیژنی) و...
-    دیگر آثار: کنسرتو برای فلوت و ارکستر زهی، انقلاب (برای سازهای بادی برنجی و سازهای کوبه ای)، سه گاه برای سازهای زهی،...

© 2016 آموزشگاه موسیقی خورشید. تمامی حقوق محفوظ است

Search