فرهاد فخرالدینی FARHAD FAKHREDDINI (1937)

faehad fakhroddini متولد 1316 در تبریز. موسیقی را با نواختن ویلن آغاز کرد و از سال 1336 تحت تعلیم ابوالحسن صبا قرار گرفت. پس از درگذشت صبا در آذر ماه همان سال، آموختن موسیقی ایرانی را نزد علی تجویدی ادامه داد و پس از دو سال ردیف او را به پایان برد. سپس وارد دورۀ عالی هنرستان عالی موسیقی ملی شد که در آن زمان ویژه رشته موزیکولوژی بود. در این دوره از تعلیمات مهدی برکشلی (تجزیه و تحلیل موسیقی ایرانی)، امانوئل ملیک اصلانیان (تجزیه و تحلیل موسیقی غرب)، زاوان هاکوپیان، مهدی فروغ، خاچی خاچی و... بهره جست و در سال 1334 تحصیلات خود را به پایان برد.
فرهاد فحرالدینی از سال 1342 به دعوت حسین دهلوی (رئیس وقت هنرستان ملی موسیقی) به تدریس هماهنگی، فرم در موسیقی ایرانی، تلفیق شعر و موسیقی و... در هنرستان و هنرکدۀ موسیقی ملی پرداخت و از سال 1344 فعالیت خود را در رادیو به عنوان نوازنده، آهنگساز، سرپرست ارکستر، عضو شورای موسیقی و... آغاز نمود و از سال 1353 تا 1358 رهبر ارکستر رادیو و تلویزیون ملی ایران بود.
کار با آهنگسازان دیگر به ویژه احمد پژمان نیز موجب کسب معلومات بیشتری برای او شد. وی ضمن برنامه های متعدد در ایران کنسرت هایی را نیز در سال 1370 با ارکستر سمفونیک رادیو و تلویزیون باکو در جمهوری آذربایجان به اجرا درآورد.
فخرالدینی ضمن آفرینش آثار گوناگون بر مبنای موسیقی ایرانی برای ارکستر و... همواره به پژوهش و مطالعه در موسیقی قدیم ایران نیز اشتغال داشته و مقالاتی نیز در این زمینه از او انتشار یافته است. وی در زمینۀ بهره جستن از تکنیک های جدید چندصدایی برای آهنگسازی بر اساس موسیقی ایرانی چنین می گوید: "باید اذعان داشت که هنوز موسیقی ایرانی قواعد تدوین یافته ای برای چندصدایی شدن ندارد و آهنگسازان تحصیل کردۀ ایرانی از قواعد موسیقی پولیفونیک غربی برای چندصدایی کردن موسیقی ایرانی استفاده می کنند. بدیهی است استفاده از این قواعد بین المللی نیز مستلزم آن است که آهنگساز از موسیقی ایرانی شناخت صحیحی داشته باشد و آن را به خوبی درک کند. مهمترین شناخت از موسیقی ایرانی در این زمینه آگاهی به مقامهای موسیقی ایرانی است و یک آهنگساز حداقل بایستی موقعیت و نقش یا  فونکسیون درجات گامهای مقامهای ایرانی را به خوبی بشناسد و با توجه به این شناخت و با احاطه بر معلومات و دانش لازم در زمینۀ موسیقی پولیفنیک که دربرگیرندۀ رشته های علمی موسیقی مانند هارمونی، کنترپوان، ارکستراسیون و... است به چندصدایی کردن موسیقی ایرانی مبادرت ورزد در غیر این صورت نتیجه کار مطلوب نخواهد بود... (منبع: فخرالدینی، فرهاد. آخرین دیدار/ یادنامه مرتضی حنانه، ص24). مملکت به انواع گوناگون موسیقی نیازمند است. موسیقی ایرانی، موسیقی سمفونیک و... علاوه بر اینها زمانی هم به موسیقی نظامی نیازمندیم، آن هم باید ارکستر خودش را داشته باشد.

کودکان هم موسیقی خودشان را می خواهند، جوان هم موسیقی خود را. به اعتقاد من این درست نیست که ما بین انواع موسیقی مقایسه داشته باشیم... نباید و نمی توانیم توانمندی اجرایی در موسیقی ایرانی چه از نظر سازندگی و چه از نظر اجرا را با توانمندی و سازندگی های اعمال شده در موسیقی سمفونیک مقایسه کنیم. مقایسۀ کارهای هنری که وابستگی به فرهنگ های مختلف  دارند کار درستی نیست. نوای یک سه تار خیلی خوشایندتر از یک هیاهوی عجیب و غریبی است که از یک ارکستر سمفونیک بر می خیزد. ولی آیا این سه تار همیشه پاسخگوی نیاز موسیقی مملکت ما خواهد بود؟ طبیعتاً نه. مثلاً برای المپیک قرار است یک موسیقی باشکوه و هیجان آور ساخته شود، دویست نفر هم می خواهند آن را بخوانند، آیا یک گروه سنتی قادر خواهد بود جواب دهد؟ هرگز. این جا نیاز است که یک ارکستر سمفونیک باشد، آن هم به عظیم ترین شکل خود. پس بنابراین هر کدام در جای خودش لازم است. ما از سازهای ایرانی نمی توانیم انتظار یک حالت مهیج و هولناک و یا تم نگران کننده و پرتشویش را داشته باشیم، در حالیکه از سازهای ارکستر سمفونیک برای بیان این حالات خیلی راحت می توان استفاده کرد و در جنبه های توصیفی و تصویری داستانها می تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد. موسیقی ایرانی یک موسیقی عرفانی است. یک موسیقی که به کمال خود رسیده است (منبع: موسیقی در ایران دست کم گرفته شده/ ابرار هنری (سال) فروردین 1376)
آثار:
-    آهنگ هایی برای ارکستر: همایون، دل انگیزان،...
-    برای آواز و ارکستر: فرخنده شب (روی سروده حافظ)، بهار می شود (شاعر: سیاوش کسرایی)، چهارگاه برای ویلن، آواز و ارکستر (روی سروده سعدی)، جویبار نغمه (شاعر: فریدون مشیری)،...
-    موسیقی فیلم: شوهر آهو خانم (کارگردان: داوود ملاپور) سریالهای: سربداران (کارگردان: محمدعلی نجفی)، بوعلی سینا (کارگردان:  کیهان رهگذر)، کمال الملک (کارگردان: علی حاتمی)، روزی روزگار (کارگردان: امرالله احمدجو)، امام علی (کارگردان: داوود میرباقری) و....

© 2016 آموزشگاه موسیقی خورشید. تمامی حقوق محفوظ است

Search